Omavalvontasuunnitelma


1. PALVELUNTUOTTAJAA KOSKEVAT TIEDOT

Tanjan Taika, Tanja Karhatsu

Tervamäentie 259, 72210, Tervo

Y-tunnus 2568700-5

p. 0504643287, tanjantaika@gmail.com

Yritys rekisteröity 6.9.2023 yritysrekisteriin ja rekisterimuutos 16.3.2023.

Tanjan Taika hyväksytty Pohjois-Savon hyvinvointialueen sosiaalipalvelujen tukipalvelurekisteriin (ilmoitus sosiaalihuoltolain mukaisista tukipalveluiden tuottamisesta jätetty 25.3.2023).

2. OMAVALVONTASUUNNITELMAN LAATIMINEN

Omavalvonnasta kokonaisuudessaan vastaa yrittäjä Tanja Karhatsu. Omavalvontasuunnitelma päivitetään vähintään kerran vuodessa ja tarpeen mukaan, jos toiminnassa tapahtuu muutoksia. Omavalvontasuunnitelman päivittämisestä vastaa yrittäjä. Omavalvontasuunnitelma löytyy paperisena versiona yrittäjältä sekä yrityksen verkkosivuilta www.tanjantaika.fi

3. TOIMINTA-AJATUS, ARVOT JA TOIMINTAPERIAATTEET

Tavoitteena on tarjota Tervon alueella laadukasta kotipalvelua suurella sydämellä. Asiakasta kuunnellaan ja asiakkaan toiveiden mukaan suunnitellaan palvelut, jotta kotona asuminen olisi mielekästä ja turvallista mahdollisimmman pitkään. Asiakkaan yksityisyyden kunnioittaminen sekä luottamus ovat tärkeässä roolissa. Kotipalvelulla on tarkoitus saada asiakkaalle arkeen apua, iloa ja merkityksellisyyden tunteita. Jokainen on tärkeä. Kotipalvelun tukipalveluita on mm. asiointipalvelut, saattopalvelu, ulkoilutus, pienet kodin askareet sekä sosiaalinen kanssakäyminen ja viriketoiminta. En tarjoa lääkehoidollisia palveluita enkä hoitopalveluita.

Asiakaslähtöisyys, luottamus, läsnäolo, kiireettömyys, sydämellisyys, osallisuus, kunnioitus ja arvostus ovat tärkeimmät arvot. Toimintaperiaatteena on edistää sekä ennaltaehkäistä asiakkaan toimintakykyä niin fyysisesti kuin henkisesti, jotta asiakas voi asua kotona mahdollisimman pitkään. Tärkeää asiakassuhteessa on vaitiolovelvollisuus, luottamus sekä itsemäärämisoikeuden kunnioitus.

4. OMAVALVONNAN TOIMEENPANO

Yrittäjänä ja ainoana työntekijänä on yrittäjän itse jatkuvasti huomioitava riskit. Yrittäjän on toimittava viipymättä huomatessaan jonkun riskitekijän. Tällöin on toimittava tilanteen mukaan eli esim. ilmoitettava omaisille, hyvinvointi alueelle, terveydenhuoltoon tai vastaavaan instanssiin ja itse ryhdyttävä asian tiimoilta toimiin, joita voin tehdä.

Jos asiakkaat tai omaiset havaitsevat epäkohdan, laatupoikkeaman tai riskin, niin asiakas/omainen voi lähestyö soittamalla, kasvokkain, kirjeellä, sähköpostilla tai verkkosivujen ilmoituslomakkeella. Asiat käsitellään viivyttelemättä, kuitenkin viimeistään viikon sisällä  ja olen yhteydessä palautteen antajaan välittömästi. Kaikki tapahtuu luottamuksella.

Haittatapahtumien ja läheltä piti -tilanteissa asiat kirjataan ylös ja käsitellään viipymättä asianosaisten kanssa. Tarvittaessa raportoidaan asiasta myös kolmannelle osapuolelle (esim. hyvinvointi alueelle). Kaikki tapahtuu luottamuksella eikä tietoja saa joutua ulkopuolisten tietoon. Vastuu palveluntuottajalla.

Korjaavat toimenpiteet kirjataan ja kirjaukseen seuraava toimenpiteen tarkistus ajankohta, jolloin tarkistetaan, että korjaavat toimenpiteet pitää ja on otettu käytäntöön. Yrittäjä itse on yhteydessä muihin mahdollisiin yhteistyötahoihin puhelimitse, kasvokkain tai tarvittaessa sähköpostitse, jos siinä ei vaarannu mikään tietoturva riski.

5. ASIAKKAAN ASEMA JA OIKEUDET

Palvelu- ja hoitosuunnitelma laaditaan yhdessä asiakkaan kanssa sekä tarvittaessa omaiset tai edunvalvoja on mukana. Sunnitelmia päivitetään kerran vuodessa sekä aina, jos tarvetta ilmenee. Päivittäminen on yrittäjän vastuulla ja yrittäjä itse seuraa suunnitelmien toteutumista sekä yhdessä asiakkaan kanssa. Suunnitelmaan kirjataan asiakkaan fyysinen ja henkinen kunto, hänen (sekä omaisten) toive palvelun sisällöstä ja samalla määritellään palvelun toivomat tavoitteet, kuinka usein palvelua annetaan, laatu sekä palvelun hinta. Suunnitelma tehdään nimenomaan asiakkaan tarpeiden ja toiveiden mukaan.

Toimintaperiaate on, että asiakasta kuunnellaan ja kunnioitetaan hänen yksityisyyttään ja itsemääräämisoikeuttaan. Yrittäjä ottaa vastaan palautetta työstään asiakkaalta ja hänen omaisiltaan. Yrittäjä on töissä asiakkaan kodissa, joten hänen kotiaan kunnioitetaan, intimiteettisuojaa ja asiakkaan oikeutta päättää omista asioistaan. Asiakasta kuunnellaan ja toimitaan hyvin tapojen mukaan sekä asiakasta kunnioittavasti.

Yrittäjä ei käytä rajoitteita eikä pakotteita. Ammattilaisena yrittäjällä on velvollisuus ja oikeus ottaa tarvittavaan tahoon yhteyttä, jos asiakas vaarantaa itsensä ja oman terveytensä tai vastaavasti vaarantaa tai uhkaa jonkun toisen henkilön terveyttä tai henkeä.

Yrittäjän on ohjeistettava asiakkaat ja heidän omaiset ottamaan yrittäjään heti yhteyttä, jos koskaan jää sellainen tunne, että asiakas kokisi yrittäjän kohdelleen häntä epäasiallisesti tai aiheuttaneen vaaratilanteen. Asia käsiteltäisiin pikaisesti mielellään kasvotusten sekä niin, että paikalla olisi myös asiakkaan ja yrittäjän lisäksi mahdollisesti joku muu (omainen tms), jossa kaikki tulisi kuulluksi. Tämän jälkeen tehtävä tarvittavat toimenpiteet sekä yrittäjän huolehdittava siitä, ettei asia toistu.

Säännöllinen palautteen saaminen on tärkeää kehittämisen kannalta. Palautteeseen kirjallinen lomake, mutta myös kauempana asuvat omaiset tai muut henkilöt voivat antaa palautetta esim. sähköpostin välityksellä. Paperisilla lomakkeilla palautetta kerätään pari kertaa vuodessa tai jos tulee jotain muutoksia, niin sitten aiemmin. Toki palautetta tulee myös aina asiakaskäyntien yhteydessä suullisesti ja sen myötä työn kehittämistä voi tehdä jatkuvasti. Palautteen avulla voidaan tehdä tarvittavia muutoksia palveluihin, lisätä tai poistaa palveluita ja näin ollen kehittää palveluiden laatua. Kaikki asiat käsitellään nopeasti ja niihin suhtaudutaan asian vaatimalla vakavuudella. Kaikki palaute otetaan kehittämisen kannalta ja otetaan huomioon.

6. HYVINVOINTIA, KUNTOUTUMISTA JA KASVUA TUKEVA TOIMINTA

Asiakkaiden fyysistä, psyykkistä, kognitiivista ja sosiaalista toimintakykyä edistetään tarjoamalla erilaisia toimintoja, kuten ulkoilua, tuolijumppaa, seuraa, erilaisia pelejä tai "aivopähkinöitä".

Liikunta-, kulttuuri- harrastus- ulkoilu yms mahdollisuuksia edistetään lähiympäristössä ulkoilu voinnin ja fyysisen kunnon mukaan, kotona tuolijumppaa tms., mukana erilaisissa harrastustoiminnoissa tai vastaavasti tuodaan niitä asiakkaan kotiin, jos liikkuminen on haaste. Nykyajan digitekniikka mahdollistaa myös kulttuurin katsomisen ja kuuntelemisen kotona, jos asiakas ei pääse itse niihin lähtemään.

Asiakkaiden toimintakykyä, hyvinvointia ja kuntouttavaa toimintaa koskevien tavoitteiden toteutumista seurataan jokaisella käynnillä keskustellen ja asiakasta (sekä omaisia) kuunnellen. Samalla myös seuraten asiakkaan toimintakykyä, että paraneeko se, pysyy ennallaan vai onko siihen tullut alenemaa.

7. ASIAKAS- JA POTILASTIETOJEN KÄSITTELY JA KIRJAAMINEN

Yrityksen asiakastiedot, kuten hoito- ja palvelusuunnitelmat sekä palvelusopimukset paperiversiot säilytetään yrittäjän tiloissa sijaitsevassa lukitussa kaapissa. Tietokoneelle tallennetut tiedot sekä matkapuhelimen tiedot ovat salasanan takana, joka on ainoastaan yrittäjän hallussa. Asiakkaalta pyydetään aina kirjallinen suostumus asiakastietojen tallentamiseen. Asiakkaan kirjallisella luvalla hoitoon olennaisesti liittyvistä asioista voidaan informoida toista hoitavaa tahoa. Kirjaamisessa käytetään asiakasta kunnioittavaa tekstiä ja kirjataan vain oleellinen tieto.


Omavalvontasuunnitelman hyväksynyt ja vahvistanut

Tanja Karhatsu

Tervossa 20.4.2023

Omavalvontasuunnitelma päivitetty 9.12.2023